Dossiers splitsen

Dossiers splitsen

Is de hypotheekaanvraag in een verkeerd dossier terecht gekomen of wil je bijvoorbeeld bij een echtscheiding de hypotheek verplaatsen? Geen probleem, je kunt producten verplaatsen naar een ander dossier.

Producten verplaatsen naar een ander dossier

🚨
LET OP! Om deze handeling uit te voeren dien je te beschikken over Admin-rechten. Heb je deze niet, vraag dan een collega om de handeling voor je uit te voeren.
  1. Ga naar het dossier waar de hypotheek op dit moment in hangt
  2. Ga naar instellingen onder het hypotheekproduct, hier zie je onderaan de kolom hypotheek omhangen.
  3. image
  4. Zoek het betreffende doeldossier op (via naam of dossiernummer). Klik op hypotheek omhangen
  5. Je komt nu in een nieuw scherm. Hier moet je de hoofdaanvrager selecteren. Je hebt hierbij 3 mogelijkheden;
    1. Aanvragers uit dossier (kies naam) - gevolg → aanvrager uit het oude dossier wordt aanvrager in het nieuwe dossier
    2. Aanvrager staat er niet bij, opzoeken of toevoegen → gevolg → Aanvrager word van oude dossier wordt toegevoegd aan nieuwe dossier.
    3. Aanvrager niet omhangen → gevolg → Aanvrager nieuwe dossier, wordt aanvrager.
    4. image
  6. Klik op opslaan en afronden. De hypotheek staat nu in het gekozen dossier.

Praktijk voorbeeld echtscheiding

Bij het eindigen van een relatie of echtscheiding wil je in sommige gevallen de dossiers op een bepaalde manier splitsen. Wat moet je doen?

De uitgangspunten:

  • Het gezamenlijke dossier wil je bewaren
  • Aanvrager 1 blijft klant (koopt een nieuwe woning)
  • Aanvrager 2 blijft ook klant (koopt een nieuwe woning)

  1. Maak een nieuw dossier aan voor aanvrager 1
  2. Maak een nieuw dossier aan voor aanvrager 2
  3. Beoordeel of er producten zijn die verplaatst moeten worden
    1. Denk aan een nieuwe hypotheekaanvraag voor aanvrager 1 die nu in het gezamenlijke dossier zit)
  4. Verplaats de producten middels bovenstaande stappenplan
  5. Het resultaat is 3 dossiers:
    1. één gezamenlijk dossier met alle “oude” prodcuten
    2. één nieuw dossier voor aanvrager 1 met eventueel nieuwe hypotheekaanvraag
    3. één nieuw dossier voor aanvrager 2 met eventueel nieuwe hypotheekaanvraag
    4. Zo houd je de informatie overzichtelijk.

💡
Om in te kunnen loggen op het klantportaal kan het nodig zijn om een nieuwe gebruikersnaam toe te voegen aan de nieuwe dossiers. Ga hiervoor in je dossier naar instellingen en vul bij klantportaalinstellingen een nieuwe gebruikersnaam. Lees hierover meer op
Gebruikersnaam klantportaal gebruiken
Gebruikersnaam klantportaal gebruiken