Hoe levert de partner de gegevens aan? Wanneer moet deze inloggen? Moet dit tegelijk, kan dit later?
Vooralsnog is het belangrijk dat de aanvrager en de partner gelijktijdig achter de computer zitten en samen het proces doorlopen. Wij hopen nog dit jaar met een update te komen waarin we het mogelijk maken om brondata gescheiden aan te leveren.
Wat kun je doen om het brondata proces voor je klanten te verduidelijken?
Tip 1: Geef extra uitleg in je e-mailsjabloon
Voeg een stukje tekst toe aan je e-mailsjablonen. Heel eenvoudig en direct effectief.
Hieronder hebben we een voorbeeldtekst opgenomen die je kunt kopiëren en plakken in je e-mailsjablonen bijvoorbeeld in de afspraakbevestigingen of in de activatiemail voor het klantportaal.
Wil je weten hoe je een e-mailsjabloon aanpast? Lees dan eerst deze pagina.
Voorbeeld, voeg dit stukje toe aan je bestaande mailsjablonen (klik om te openen)
Lever snel en veilig je persoonlijke gegevens aan met DigiD.
Houd je DigiD bij de hand. Met een eenvoudige handeling haal je al je informatie op bij o.a. mijnoverheid.nl, het UWV, mijnpensioenoverzicht.nl en de belastingdienst.
Let op! Heb je een partner? Dan is het belangrijk dat je samen het actiepunt afrondt. Aanvrager 1 logt als eerste in met de DigiD gegevens en haalt de gegevens op. Klik vervolgens in hetzelfde proces op “partner toevoegen”. Nu kan de partner inloggen en alle gegevens ophalen. Als jullie allebei het proces hebben doorlopen kun je de gegevens versturen.
Tip 2: Bereid je klant voor in het eerste contact
Heb je telefonisch contact met je klant voordat je de actiepunten openzet? Geef dan alvast aan wat je klant kan verwachten en neem hem alvast mee in de stappen die hij op het portaal moet doorlopen. Benadruk dat je graag de gegevens via Brondata wilt ontvangen en geef kort aan hoe dit werkt.