Scenario's starten bij inplannen afspraak
🚀

Scenario's starten bij inplannen afspraak

Op basis van dossier- of persoonseigenschappen kun je automatisch een of meerdere scenario’s laten starten. Hiervoor de volgende inrichting door de admin nodig:

  1. Dossier- en persoonseigenschappen
  2. Scenario’s
  3. Afspraaktriggers

Deze drie stappen worden hieronder toegelicht. In de laatste alinea vind je een voorbeeld van hoe dit in de praktijk kan werken.

Dossier- en persoonseigenschappen

Onder Instellingen | API-entiteiten vind je de dossier-en persoonseigenschappen waarop de scenario’s kunnen worden gestart. Voeg per onderdeel de gewenste items toe, bijvoorbeeld onder inkomenstypes: ZZP’er / Loondienst / Gepensioneerd/ .. En onder Fase: Starter / Doorstromer / ..

Scenario’s inrichten

Ga naar Instellingen | Dossier en status | Scenario’s. Zorg dat hier de benodigde scenario’s beschikbaar zijn.

Per scenario kun je aangeven of je wilt dat deze automatisch gestart kan worden. Bijvoorbeeld de scenario’s Zelfstandig ondernemer Consument en Zelfstandig ondernemer Partner op de scope Afspraak wil je automatisch starten. Dan richt je het volgende in:

image

Dit doe je voor al de scenario’s die van toepassing zijn.

Afspraaktrigger inrichten

Nu moet ingericht worden dat bij het inplannen van een bepaald afspraaktype gekeken wordt of er voor dit dossier c.q. voor deze aanvrager(s) automatisch een scenario gestart kan worden.

Ga naar Beheer | Triggers beheren. Bepaal per trigger of je wil dat er gekeken wordt of er automatisch scenario’s gestart worden. Bijvoorbeeld bij een eerste afspraak van het type ‘Oriënterend gesprek’.

  1. Klik op de trigger om deze te bewerken.
  2. Verwijder eventuele acties die niet meer nodig zijn omdat deze vanuit het scenario opgevraagd worden met het kruisje rechts
  3. Voeg een nieuwe actie toe en kies voor ‘Automatisch bepalen welke gefilterde scenario’s relevant zijn en deze uitvoeren’.
  4. Opslaan
  5. image

In de praktijk

Bij het aanmaken van het dossier geef je dossier- en persoonseigenschappen mee. Deze kun je in het dossier aanpassen en terugvinden op twee plekken

  1. Dossiereigenschappen onder Instellingen (bijvoorbeeld Fase: Starter)
  2. Persoonseigenschappen door op de naam van de persoon te klikken (bijvoorbeeld Inkomenstype ZZP’er)

Plan een nieuwe afspraak in: bijvoorbeeld een afspraak met het type ‘oriënterend gesprek’.

  1. De afspraak is ingepland en in de linker navigatie toegevoegd
  2. Automatisch wordt gekeken of er scenario’s relevant zijn, zo ja dan worden deze gestart. Het kan een paar seconden duren voor je dit terug ziet.

NB: Zijn er meerdere scenario’s relevant maar overlappen die elkaar? Dubbelingen worden tegen elkaar weggestreept. Zo wordt een loonstrook niet twee keer opgevraagd, of de e-mail ‘Bevestiging oriënterend gesprek’ niet twee keer verstuurd.