Intro
De agenda van Accelerate is een handig hulpmiddel om afspraken te noteren en bij te houden. Zodra er ingelogd is bij Accelerate is het mogelijk om in het bovenste lint te klikken op Agenda. Hier is een overzicht te zien van alle afspraken die op dit moment lopen.
Navigatie en indeling
De Accelerate Agenda bevat twee soorten agenda items: Afspraken, deze worden gepland via een dossier, en agenda items, die worden ingepland via de agenda. De items tonen zichzelf als gekleurde blokken waar te zien is wat en wie het item betreft.
Het is mogelijk voor de gebruiker om in te stellen of de agenda ingedeeld is per dag, week of maand.
Door op vorige en volgende te klikken, navigeer je naar de volgende dag/week/maand. Door op vandaag te klikken wordt de huidige dag/week/maand weergegeven.
Agenda items aanpassen en verwijderen
Wanneer er op een agenda item wordt geklikt dat is aangemaakt in een dossier, wordt de pagina geopend van de afspraak in het dossier. Hier is het mogelijk om de afspraak aan te passen of te annuleren. Ook is het hier mogelijk om het resultaat van de afspraak te noteren.
Wanneer er op een agenda item wordt geklikt dat is aangemaakt in de Agenda zelf, wordt de pagina geopend van de afspraak. Hier is het mogelijk om de afspraak aan te passen en te verwijderen.
Nieuw agenda item
Door op nieuw agendaitem te klikken wordt er venster geopend waar een afspraak gemaakt kan worden. De data die hier in te vullen is, zijn de titel, datum, tijd en de duur van de afspraak. Klik hierna op Afspraak opslaan om het agenda item te tonen in de Agenda.
Gebruikers
Aan de linkerkant van het scherm is het mogelijk om te selecteren van welke gebruikers de afspraken te zien zijn. Door op het rolmenu te klikken is het mogelijk om meer gebruikers toe te voegen. De kleuren waarmee gebruikers aangegeven worden zijn aan te passen in het Gebruikersbeheer.
Google Agenda en Microsoft Exchange koppeling
Het is mogelijk om Google Agenda of Microsoft Exchange te koppelen aan Accelerate. Dit is te doen in mijn account. Door in Accelerate rechtsboven in het scherm te klikken op Instellingen, en hierna in het rolmenu te klikken op Mijn Account. Hier kan er gekozen worden voor de synchronisatie van google of exchange agenda’s.
Voordat de koppeling kan ontstaan, zal de systeembeheerder de volgende stappen moeten ondernemen:
Je kunt jouw Google agenda koppelen aan jouw account in Accelerate. Mits je gebruik maakt van Google Workspace (voorheen G Suite). Een gratis Google account kan helaas niet gekoppeld worden.
Krijg je de onderstaande foutmelding wanneer je onder Instellingen | Mijn account | Google Agenda synchronisatie de agenda probeert te koppelen? Dan is het noodzakelijk om een instelling aan te passen in de Beheerders-Console van Google. Dat kan alleen de beheerder van het Google-account. Voor in deze handleiding lees je stap voor stap hoe dat werkt.
Aanpassing in de Google Beheerders Console Ga naar admin.google.com en log in met de gegevens van de beheerder. Dit kan alleen voor Google Workspace-accounts. Met een regulier (gratis) Gmail-account kun je niet inloggen op een Beheerders-Console.
- Klik linksboven op de menuknop (de drie streepjes).
- Het menu verschijnt, kies hier Beveiliging | App-toegangscontrole
- Kies rechts op de pagina TOEGANG VOOR APPS VAN DERDEN BEHEREN
- Je ziet nu het overzicht van alle gekoppelde apps.
- Klik op de knop App toevoegen | Naam of Client-ID Van 0Auth-App
- In het pop-upscherm voer je onderstaande code in:
- Klik daarna op ZOEKEN.
- Klik op Google Agenda Synchronisatie en daarna op koppelen. Er wordt nu gevraagd om in te loggen met een Google account. Nadat dit is gelukt zal Accelerate koppelen met Google agenda. De synchronisatie kan een paar minuten duren.
Je krijgt als zoekresultaat ‘Accelerate – HDConnect’. Selecteer dit zoekresultaat en klik op TOEVOEGEN. Daarna zie je het overzicht van ‘Gekoppelde apps’. Er is nu een extra regel toegevoegd voor ‘Accelerate – HDConnect’ met toegang ‘Vertrouwd’. Staat de toegang op ‘Beperkt’ klik dan op de regel en wijzig de toegang naar ‘Vertrouwd’
Microsoft Exchange
Voordat de koppeling kan ontstaan, zal de systeembeheerder de volgende stappen moeten ondernemen:
- Ga naar Exchange Active Directory | App registrations
- Kies voor New application registration
- Klik onderin op Register
- Ga nu naar Overview | Redirect URIs (1 wweb, 0 spa, 0 public client)
- Vink ID Tokens aan en sla de instellingen op
Vul de volgende gegevens in: Name: Accelerate Supported account types: Accounts in this organizational directory only ( …. - Single tenant) Redirect URI: Kopieer de Reply URL welke je in Accelerate vind: Instellingen | Koppelingen en externe bronnen | Microsoft Exchange | Reply URL
De app is nu geregistreerd, deze dient nu correct geconfigureerd te worden. Het configureren bestaat uit het aanmaken van een “Application secret”.
Application secret aanmaken
- Klik op Certificates & Secrets
- In het onderste gedeelte kun je een nieuwe secret maken. Voer hier de volgende gegevens in: Key description: App secret Expires: Never expires
- Klik bovenin op Add
- In de kolom Value verschijnt direct de Application secret waarde. Deze heb je in Accelerate nodig, zie stap 3 in de alinea hieronder.
Api permissions instellen
- Klik op de aangemaakte Application Registration
- Ga naar API permisisions | Klik op Add a permission
- Klik bovenin het nieuwe venster op Microsoft Graph
- Klik op Delegated Permissions
- Ga naar het Klik op de User permissions
- Vink “User.Read” aan en klik op Add permissions
- Refresh de API Permissions
- Klik op Grant admin consent for … en klik op Yes
Gebruiker Klik op Exchange synchronisatie en daarna op Inloggen op Microsoft 365. Er wordt nu gevraagd om in te loggen met een Microsoft Account.